Nutrition

Tankar om AIP

Autoimmunt protokoll, eller autoimmun paleo, är en typ av kost som jag vill testa för att se om det kan hjälpa på mina magbekymmer och hudproblem. Båda delarna har eskalerat de senaste par åren. Förutom att jag ständigt är röd och fnasig i ansiktet har jag börjat få rejäla nässelutslag och svullna upp i ansiktet med jämna mellanrum. Det händer efter jag har varit i stallet, men inte alltid. Vi har både häst, hund och höns, men allergiprover ger inget utslag här. Jag försöker se sambandet, det verkar som att hö och spån inte är mina bästa vänner. Tyvärr kan utslagen komma även vid andra tillfällen, när jag bara varit hemma eller på jobbet, där jag inte ser kopplingen alls. Det kliar något infernaliskt och ser milt sagt tråkigt ut. Då det hänt med ett par veckors mellanrum den senaste tiden, trots maxdos antihistamin samt att mina IBS-besvär ökat ohållbart mycket så kände jag att här måste tas några grepp på riktigt. 

Under ett par år har det varit mycket stress i livet då ett av barnen inte mått bra, då har också min kost spårat ur. Sedan jag var liten har jag varit lite av en godisgris, och i perioder av kronisk stress, så blir chokladen en kompis jag tar till som medel mot allt från trötthet till oro. Jag har förvisso sedan flera månader kommit in i en bra rytm där jag ätit min mat mellan 12 och 20, så att jag fått en lång nattfasta, en så kallad 16:8. Det har varit en stor skillnad för mitt lugn kring mat, och gjort en liten skillnad på vikten, men det har inte hjälpt på de andra besvären. 

Av den anledning tänkte jag ge AIP en ordentlig chans. Det är en uteslutningskost där man tar bort bl.a. mejerier, spannmål, baljväxter, nötter, nattskatteväxter och en rad andra livsmedel. Karl Hultén har skrivit boken Autoimmun handbok som har blivit lite av en uppslagsbok för mig, och denna rekommenderar jag verkligen om man vill testa denna kosten. Tanken är att man i minst 30 dagar, ofta längre, kör strikt och sedan återintroduceras successivt och systematiskt de olika livsmedlen, man håller koll på symtom och förhoppningsvis landar det i en bredare paleokost. En gång tidigare har jag provat och inte lyckats, då det är en väldigt begränsad kost i början. Det jag har med mig som lärdom från den gång är framför allt att det måste vara så enkelt som möjligt och det måste planeras så att det alltid finns alternativ hemma. Att vara hungrig och åka och handla för att sen ställa sig och laga middag brukar resultera i fish & crisp, köttbullar eller annat snabbt och färdiglagat. Att i det läget i stället hitta bra aip-alternativ har varit en omöjlig uppgift för mig. Det måste också finnas snacks och mellanmål att äta när godissuget dyker upp, även om jag i den bästa av världar inte kommer ha något sug mellan måltiderna.

I ett par veckor har jag varit i gång nu, och jag lär mig mycket varje dag om mig själv och min kropp.  Jag är ambivalent inför att skriva ner och ha en massa fokus på vad jag äter och hur jag mår, jag brukar inte känna efter så mycket utan bara köra på. Nu har dock kroppen själv bestämt att jag måste stanna upp och ta hand om den bättre, så jag försöker scanna av mig själv mer, både hur jag mår fysiskt och psykiskt för att få ett kvitto på hur det jag stoppar i mig påverkar mig. I helgen tappade jag bort mig lite och åt potatismos, godis och drack cola zero. En sån sak skulle mycket väl kunna göra att jag skiter i hela grejen då det ändå är kört på något sätt, men nu tänker jag att jag tar nya tag och analyserar vad som gick fel. Denna gång handlade det om att jag inte hade bra alternativ till fika eller godis, helgkänslan måste få finnas även om jag eliminerar livsmedel, annars blir det mest ett straff. 

Mina bästa vardagstips hittills är:

-Om jag är väldigt hungrig på morgonen så gör jag gröt på jordmandelmjöl och bär, men oftast räcker det med te (eller kaffe, som inte är AIP, men något jag valt att behålla för mitt psykes skull..). Vill helst ha 16 timmars fasta varje dag.

-Att ha det jag behöver för en matig sallad i kylskåpet på jobbet, som skaldjur eller tonfisk, blandad färdig sallad, avokado (det viktigaste av allt!) och olivolja. 

-Ibland är jag väldigt hungrig efter jobbet och för att inte falla för frestelsen att leta upp en sockerkick i godislådan är det bra att ha t.ex. kokosmjölk, bär och kollagenpulver, för en snabbt fixad smoothie. Bananer är också räddare i nöden. Sött, men ändå okej, man ska helst hålla sig till max två frukter om dagen.

-Att ha någon form av protein i kylskåpet till middag, som bacon, kyckling, köttfärs eller fisk, och ha en massa grönsaker och rotsaker hemma, både i kylen och frysen. Då behöver jag inte heller ha exakt planerat vad jag ska ha, men det går snabbt att t.ex. steka kyckling och lägga rotsaker i airfryer, eller lägga in en plåt med allt-i-ett med lax, broccoli och sötpotatis i ugnen. Färdigrivna rotsaker är perfekta att steka med köttfärs eller att ha i köttfärsbiffar.  Som tillbehör är det bra att ha en guacamole eller en god olivolja.

Det blir en väldigt enkel meny, men det går lätt att variera, går ganska fort, är råvarubaserat och barnen gillar det (oftast).. 

På helgen har jag köpt cassavachips eller sötpotatischips från Renée Voltaire, möjligtvis inte hundra procent godkänt, men tillräckligt för mig. Dadlar och torkade aprikoser har fått ersätta godiset. Istället för alkohol har jag druckit kombucha. 

En utmaning vi har här hemma är att ett av barnen är vegetarian (äter dock fisk), så då behöver vi ha ytterligare ett alternativ, oftast något färdiglagat, som vegoschnitzel. Det känns inte alltid helt bra med tanke på graden av ultraprocessering, men hon gillar det och det är vad vi mäktar med just nu. Vi försöker ha fisk ett par gånger i veckan så att alla kan äta samma mat och ibland får hela familjen äta vegetariskt, som grönsaksbiffar. Till barnen lägger vi också till potatis, pasta eller ris.

Efter två veckor plus några fails har jag en lugnare mage, har visserligen haft en omgång med nässelutslag, men huden har varit mycket klarare däremellan, så det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.